Heeft ov-reclame nog wel bestaansrecht, nu mobiel ook voor marketingcommunicatie de nummer-één-positie bekleedt? Jazeker! Ov-reclame valt namelijk onder de buitenreclamebranche, en uit nieuw Brits onderzoek blijkt dat juist buitenreclame het mobiele verkeer naar je website flink aan kan jagen.
Mobiel en buitenreclame versterken elkaar, en niet zo’n beetje ook. Dat is de opvallende conclusie van een groot onderzoek van het Britse Outsmart, het marketingorgaan van de out-of-homesector in Groot-Brittannië. Het onderzoek richtte zich op de vraag of buitenreclame nog wel bestaansrecht heeft nu zo’n beetje iedereen de beschikking heeft over een smartphone.
De onderzoekers, die samenwerkten met onderzoeksbureau Ipsos en een aantal leidende marketingexperts, kwamen tot de conclusie dat buitenreclame gemiddeld 17 procent meer mobiele bezoekers oplevert. De twintig best presterende campagnes uit het onderzoek zagen de mobiele bezoekersaantallen van hun websites zelfs met twintig procent toenemen. Het gaat vooral om een groei in mobiele zoekacties op bijvoorbeeld merknaam, slagzin en thema van de reclame-uiting, maar ook de directe websitebezoeken namen toe.
Grotere groep consumenten bereiken
Merkreclame op buitenlocaties resulteert dus direct in merkactivatie. Het mooie is, dat dit niet alleen voor de kerndoelgroep geldt. Integendeel: 57 procent van de mensen die naar aanleiding van buitenreclame iets met het merk in kwestie op hun smartphone deden, was nog geen klant of afnemer bij dat merk. Daar liggen kansen voor merken die een grotere groep consumenten willen bereiken.
De onderzoekers richtten zich met hun metingen op het gedrag buitenshuis van consumenten tussen de 16 en 44 jaar. Ze maakten gebruik van geolocatietechnieken. In het onderzoek zijn 60.000 websites meegenomen en de onderzoekers maten 16.000 merkacties. Al met al waren die acties bij elkaar goed voor 150 uur merktijd.
Bron: Communicatietrends